System zarządzania warsztatem. Zarabiaj więcej podczas produkcji formy

Nowa jakość narzędzi systemów zarządzania warsztatem może pomóc zapewnić bardziej efektywne formy produkcji.

Narzędziownie oceniają, wyceniają, harmonogramują, przygotowują technologię obróbki w trakcie procesu produkcyjnego. Te biznesowe funkcje wykonywane są przy pomocy rożnych narzędzi, takich jak: MS Excel, MS Word, MS Access, przeglądarki CAD, systemy planowania i systemy księgowe. Dodatkowo często wspierają się narzędziami pisanymi specjalnie dla nich, lub wysoko kosztowymi systemami zarządzania. Przy użyciu odpowiednich narzędzi, program może naśladować procesy zachodzące w twojej firmie, dodając wartość dodaną do całego procesu produkcji formy, ale tylko wtedy, gdy są łatwe do wdrożenia i obsługi.

Narzędziownie potrzebują szybkich odpowiedzi

Zarządzający narzędziownią powinien na pierwszy rzut oka wiedzieć czy zarabia czy traci pieniądze na danym projekcie, oraz czy jest w terminie czy już łapie spóźnienie. Czy wiesz, które z twoich zasobów są przeciążone a które mają wolne moce przerobowe? Czy będą potrzebne nowe maszyny lub usługi zewnętrzne, gdy wejdą jako zlecenia przygotowane oferty? Menadżer musi znać bieżące statusy wszystkich zadań i pracowników, podczas każdego spotkania w trakcie pracy. Zasługują na system w narzędziowni, który będzie wspierał dzielenie zadaniami, oraz pozwoli płynnie rozpocząć z nim pracę, bez obciążania pracowników, konsultantów i pozwoli na szkolenie pracowników w miejscu pracy.

Skomplikowane systemy rzadko są opłacalne

W ciągu ostatnich 15 lat wiele narzędziowni kupiło duży system do zarządzania zasobami firmy (ERP) w nadziei, że te będą rozwiązywały ich wszystkie problemy w firmie od śledzenia postępów prac po księgowość. Wszyscy kierownicy działów uczestniczyli w prezentacjach systemów przed wybraniem tego jednego. Oczywiście dyrektor, kierownik, kadrowa, inżynierowie, technolodzy, planiści, magazynier, spedytorzy znaleźli swój ulubiony dostosowany do ich przyzwyczajeń. Często więc pada na wybór jednego wielkiego systemu wymagającego wielu dostosowań przez konsultantów i wsparcia informatycznego oraz osób do zarządzania samym systemem.

Z perspektywy czasu, było nieuniknione, że tylko kilka modułów powinno być wdrożone w większości firm. Koszty dostosowania i wsparcia często przekraczały 72000 PLN do 320 000 PLN, które wydano na system, który okazał się zbyt ciążki do zarządzania. Tak w przeszłości, teoretyczne korzyści, z jednego systemu rzadko były realizowane. Jednocześnie wiele narzędziowni powróciło do używania poręcznych i mało wydajnych rozwiązań takich jak: Excel, Word, przeglądarki i ręczne harmonogramy.

Dlatego też, w większości firm kierownicy działów na cotygodniowe spotkanie odnośnie postępów prac przychodzą z sterta papierów. Są wyspami informacji. Uczestnicy spotkania mogą nawet nie wiedzieć, czy operator frezarki przejął poprzednią zmianę, chyba że zadzwonią na halę. Ale gdyby mieli łatwe w obsłudze i poprawnie wdrożone narzędzia do zarządzania narzędziownią, mogliby zobaczyć w czasie rzeczywistym stan obecnego personelu, obciążenie maszyn i statusy pracy – bez wychodzenia z sali konferencyjnej.

Proste systemy robią pieniądze

Wiele narzędziowni korzysta z arkuszy kalkulacyjnych do szacowania i wyceny. Z tego powodu „łatwe we wdrożeniu” systemy do zarządzania powinny przejąć wzór wyceny z arkusza i zintegrować go z bazą danych. W ten sposób narzędziownia szybko odczuje zalety zintegrowanego systemu, takie jak śledzenie czasu pracy, zarządzanie i planowanie wydajności pracowników.

Z tą metodą wdrożenia systemu w początkowej fazie, firmy mogą uniknąć wysokich kosztów uruchomienia systemu i mogą korzystać z nowego rozwiązania w ciągu kilku godzin, a nie tygodni, miesięcy czy lat. Nie będzie potrzeby wyjazdowych szkoleń, gdyż prezentacja może już być pierwszym szkoleniem. Przedstawiciele handlowi, którzy nie uruchamiają wersji testowej, tylko dążą od razu do sprzedaży systemu

Korzystanie z modułów jest opłacalne

Przy wyborze systemu zarządzania narzędziownią należy sobie zadać pytanie. Czy jest potrzeba, aby mieć natychmiastową odpowiedź „tak” na wszystkie pozycje listy kontrolnej. Jeśli tak, należy się liczyć z bardzo dużymi kosztami uruchomienia, szkolenia i obsługi, a mało prawdopodobne, aby kiedykolwiek wykorzystać wszystkie wdrożone rozwiązania. Czy chcesz system, który pomoże zarabiać pieniądze, spełniając swoje zadania od samego początku, bez wygórowanych kosztów ogólnych?

Zamiast tradycyjnej metody kupowania drogiego systemy ERP, aby użyć jego kilka funkcji, rozważ zestaw łatwego w użyciu systemu, a następnie rozwijaj jego funkcjonalności, według zmieniającego się zapotrzebowania. Takie podejście pozwoli z dostawca oprogramowania wypracować najlepszą strategię rozwoju systemu i będzie korzystne dla obydwóch stron.

Szacowanie i oferowanie

Zapytanie o cenę dla formy, stempla, czy innego zlecenia pojawiają się na rynku bardzo często. Ale procentowy zysk z twojej wyceny może być jednocyfrowy. To dlatego, że klienci szukają najlepszych ofert, a w dzisiejszym świecie mogą bardzo szybko otrzymać wiele wycen z rożnych źródeł. Nie jest niczym niezwykłym, że duże narzędziownie mające wielu kosztorysantów przygotowujących oferty na dziesiątki narzędzi według założonych standardów wyceny. Dlatego inteligentne narzędziownie dążą do standaryzacji i automatyzacji procesu wyceny, aby przygotowywać je szybko i precyzyjnie, zwiększając zyskowność.

Wraz z zapytaniem ofertowym przychodzi opis danych, bardzo często w natywnym formacie CAD w jakim został element zaprojektowany (coraz rzadziej są to rysunki 2D). Dlatego że to klient jest na szczycie łańcucha pokarmowego to on narzuca sposób przesyłania danych według swoich narzędzi.

Na przykład mogą przesłać pliki w formatach systemów NX, Catia, SolidWorks, Creo, lub elementów mniej złożonych w DXF lub DWG. Kosztorysant w narzędziowni musi być w stanie otworzyć dowolny format pliku CAD, aby mieć pogląd na dany projekt. System do zarządzania powinien zawierać pełne narzędzia do analizy plików CAD 3D i 2D: cieniowanie, obracanie, przycinanie, pomiar, obliczania objętości. Inaczej mówiąc, kosztorysant potrzebuje narzędzi do analizy plików 3D, a nie tylko prostej przeglądarki.

Po analizie części, narzędzia wyceny biorą się do pracy i oferta jest gotowa. Proces ten jest prosty dzięki wcześniejszym wycenom podobnych elementów, które posłużą jako szablon dla nowej wyceny. Dla przykładu, kosztorysant może użyć zakładek do znalezienia wszystkich poprzednich wycen dla form 6-cio gniazdowych, z materiału P20 dla głębokich elementów, które były zaakceptowane przez klienta X,Y w latach 2011-2014. Wyselekcjonowana oferta może być edytowana ze zmienionymi kryteriami dla nowego zlecenia. Jednocześnie powinna być dostępna historia współpracy z klientem, oraz możliwość przygotowania oferty w formacie akceptowalnym przez klienta (elektroniczny plik Word, open Office, PDF, lub papierowy).

Zintegrowanie śledzenia pracy i harmonogramowania jest korzystne

Po akceptacji oferty jest ona konwertowana w zamówienie, które musi być ujęte w harmonogramie. Ręczne harmonogramowanie należy do przeszłości. Dobry system zarządzania narzędziownią jest zintegrowany w czasie rzeczywistym z bieżącym planem pracy, aby można było tworzyć scenariusze co będzie jeśli, w odniesieniu do zasobów, pozyskamy nowe zlecenia. Czy trzeba zainwestować w park maszynowy, czy zlecić prace na zewnątrz.

Po wszystkim wszystkie komponenty narzędzia są ujęte w planie. Śledzenie postępu prac na warsztacie oraz u dostawców zewnętrznych dokonuje się w czasie rzeczywistym. Personel może korzystać z ekranów dotykowych i czytników kodów kreskowych do rejestracji czasu wejścia, wyjścia, rozpoczęcia zadania i jego zakończenia, oraz przejścia pomiędzy działami. W ten sposób zarząd wie, na jakim etapie jest każdy projekt i czy firma jest w planie, czy łapie opóźnienia w dostawach.

Rozpocznij od kluczowych narzędzi, rozwijaj je w miarę potrzeb, zarządzaj z zyskiem

Zastępy przedstawicieli oferujących systemy ERP miały kilka teoretycznie dobrych pomysłów na przestrzeni ostatnich 15 lat, ale mieli zła metodę realizacji i nieuzasadnione koszty. Sprzedają oni drogie korporacyjne rozwiązania w celu zarządzania wszystkimi danymi firmowymi. Starając się za jednym zamachem uruchomić system we wszystkich działach firmy, angażując w proces wiele osób z firmy klienta, dostawcy i zaplecza informatycznego. Ale często nie udało się udowodnić wartości pojedynczego modułu systemu podczas testów.

Jednak od jakiegoś czasu druga odsłona systemów do zarządzania jest na rynku. Nie są to systemy przebudowane istniejących systemów. Nowe systemy zostały zbudowane od podstaw, korzystając z doświadczeń pierwszych systemów ERP. Nowe systemy ERP do zarządzania narzędziownią mogą być rozbudowywane wraz ze wzrastającymi potrzebami firmy, przy okazji wpisując się w politykę inwestycyjną, która może być rozłożona w krótszym. Lub dłuższym czasie.

Systemy mogą być łatwe do użycia w fazie demonstracyjnej i można wykazać zwrot z inwestycji w ciągu kilku miesięcy. A ponieważ współpracuje z innymi standardowymi aplikacjami firmowymi i posiada interfejsy wymiany danych z innymi programami, mogą być zarządzane bez kosztownych kadr informatycznych. Oferują one zintegrowane moduły tak, aby różne działy mogły korzystać ze wspólnej bazy danych systemu przy rozsądnych kosztach.

Poprzedni

Na skróty

Zapytaj o ofertę
Zapytaj o analizę
Wdrożenia
Kontakt
 

 
 

Warto zobaczyć

Zapytania ofertowe
Przewodnik techniczny
Planowanie i symulacje
Produkcja seryjna
Zakupy i magazyn
Zarządzanie czasem
Zarządzanie jakością
Zarządzanie wynikami
Zarządzanie informacją
CRM